1410 skuespil i databasen 25.02.2021

At tale til hjertet

Pablo Henrik Llambias
Baggrunds information
Pablo Henrik Llambías (f. 1964) har studeret trombone ved det Jydske Musikkonservatorium, Filmvidenskab på Køben-havns Universitet og har læst på Medieskolen ved det Kgl. Danske Kunstakademi. Han debuterede som forfatter i 1996 med novellesamlingen ”Hun har en altan”, der siden er blevet fulgt af blandt andet ”Rådhus”, ”A.P.O.L.L.O.N.” , ”Den dag vi blev frie” og ”Tro-janer. Pablo Henrik Llambías debuterer som radiodramatiker med At tale til hjertet efter at have fulgt Radio Drama work-shoppen i dette forår.
År / Udgivet:2003 /
Varighed:30 minutter
Område / Genre:Voksne / Radioteater
Medvirkende:3-5 ( 1 kvinder, 2 mænd, 0 børn, 0 øvrige )
Rettigheder:DRAMA
ISBN:87-7865-376-2
Locations:1
Musik:
Mere info:DRAMA, 70251141
Pablo Henrik Llambias




webmaster@skuespil.net
Rolleliste
1 kv 1 dreng 1 stemme
Uddrag
Forord Det gamle Radioteater hedder i dag Radio Drama, men vi er grundlæggende stadig det samme – en forholdsvis lille gruppe passionerede sjæle, der elsker denne særlige dramatiske genre i krydsfeltet mellem film, teater, radio og litteratur… Radio Drama er på en gang en meget stor og en meget lille institution. Vi er store i den forstand, at vi har et publikum, som ville kunne gøre enhver teaterdirektør grøn af misundel-se. Vi ”sælger” 5 millioner billetter hvert år, og vi producerer meget - 22 nye enkeltspil om året, og undertiden desuden seri-er eller lign. Men Radio Drama er en lille institution i den be-tydning, at det faste miljø omkring genren er lille. Engang imellem gør Radio Drama en ekstra indsats for at tiltrække nye talenter. I foråret 2002 inviterede vi en række forfattere, prosaister, lyrikere, scenedramatikere og filmfolk til en workshop over fem tirsdagsaftner i forårsmånederne. Vi præsenterede dem for genren radio-drama og nogle af genrens muligheder, og en lille håndfuld af Radio Dramas instruktører og dramatikere fortalte om deres personlige interesse i radio-spilgenren: hvad de vil med radiospillet, og hvorfor de vil netop det. For enden af forløbet lå en invitation til deltagerne om at skrive et 10 minutters radiospil. Radio Drama havde erobret en ny sendetid i en uge i oktober 2002, udsendelsen ”Et Øje-blik” som sendes kl. 12.50 på P1. En ny sendetid i radioen be-tyder altid et nyt publikum. Man når simpelthen en masse mennesker, som har for vane at have radioen tændt lige netop på det tidspunkt. Og fordi radiolyttere ikke har samme nervø-se forhold til afbryder-knappen eller remote kontrollen, som Tv-seere har, så har radiomediet en unik mulighed for at ramme et publikum, der ikke blot er uforberedt, men også ganske tålmodigt. Man kan sige, at kun radioens dramatiske genre kan dukke op på denne særlige facon: som et guerilla-angreb i en regnskovsrepublik - pludselig er det der, og lige så hurtigt er det væk igen! Ved middagstid på de fem hverdage i efterårsferien 2002 udførte vi et dramatisk guerillaangreb på nogle hundrede tusinde uforberedte danskere, som havde tændt for P1. Resultatet af vores invitation i foråret 2002 blev, at fire tea-terdramatikere og en prosaist gjorde et første forsøg med ra-diodramatikken. Deres tekster er trykt i nærværende antologi. God læselyst! Januar 2003 Malene Kirkegaard Nielsen (instruktør, dramaturg og drama-tiker) Jesper Bergmann (dramaturg)