Heidi, en rejse til Helvede
Gritt Uldall-Jessen
Baggrunds information
Den kulørte, sande fortælling om Heidi, der som 15-årig blev piccoline hos rejsekongen Simon Spies. Han trækker hurtigt den unge smukke pige ind i en berusende verden af rigdom, rejser, sex- og stoforgier. I to år lever hun som ‘morgenbolledame’ hos en af dansk erhvervslivs mest excentriske personer. Det virker som et fantastisk eventyr. Men en dag smider han hende på porten, og hun kommer ud i et eskalerende stofbrug og arbejder med gadesexsalg. Heidi blev kendt i 80’ernes mediebillede, fordi hun sammen med sin lille datter dør af AIDS - kun 24 år gammel. Teksten er baseret på research og dokumentarisk materiale, der er tilpasset en æstetisk ramme. Den er skrevet i en genre, der kan betegnes som ‘virkelighedsteater’, en ny dokumentarisk genre inden for scenekunst. Stykkets varighed er ca. 2 timer og 30 min. (inkl. pause). Antallet af locations er afhængig af opsætningen. Der er 4-10 medvirkende.
Rolleliste
Skuespiller I - Heidi
Skuespiller II - Simon Spies, Fotograf, Politibetjent
Skuespiller III - Anika (søster til Heidi) på forskellige livsstadier
Skuespiller IV Winnie (Heidis mor), Sexarbejder, Po
Uddrag
GULDKJOLEN
Heidi kommer hjem til sin mor Winnie og sin søster Anika i
lejligheden på Østerbro. Hun er iført en guldkjole og har en
beautybox i hånden.
WINNIE - Heidi, Heidi! Du er kommet hjem! (Åbner en
flaske. Til Anika) Se Heidi. Se på hende. Heidi er kommet
på besøg! (Skænker op af flasken. Griber fat i Heidi og Anika,
ud i gården) De skal alle sammen se, hvor flot du er blevet.
Hvor er det synd, at Katja er i skole, så hun ikke
kan se dig. Vores Spies-prinsesse, der arbejder for Solkongen,
er kommet hjem.
HEIDI - (ler) Vi kalder ham Formanden.
WINNIE - Se hvor flot Heidi er.
ANIKA - Hvor er den fin. Er det ægte guld?
HEIDI - Det er en jeg har fået. Du må gerne røre ved den.
Anika rører ved kjolen. Hun trækker op i stoffet. Nyder at røre
ved det.
I. Anika husker kjolerne
ANIKA - (som voksen) Jeg husker, at jeg rørte ved kjolestoffet.
Det føltes ru.
Det skinnede, som om det var det rene guld.
Det var spændende med alle de nye kjoler, som Heidi
kom hjem med.
Jeg fik lov til at prøve dem.
10
SANDKASSEN
Winnie har taget beautyboksen, hun studerer den nøje, går
rundt med den, forsøger at åbne den.
ANIKA - (ser, at der er blod på Heidis ben) Du bløder, hvad
er det?
HEIDI - (smiler til hende, trøstende) Det er ikke noget, jeg
faldt bare.
ANIKA - Gjorde det ondt?
HEIDI - Det er helt fint, der er ikke noget.
Heidi tager beautyboksen fra Winnie og åbner den.
WINNIE - En gave fra Simon? Bruger du også eyeliner?
Anika ser nysgerrigt med og klapper i hænderne. Heidi leder
efter en eyeliner.
WINNIE - Hvad siger de andre? De må da være misundelige!
Du er bestemt den kønneste!
Heidi siger ikke noget, arbejder med make-up’en.
WINNIE - Han er glad for dig, så smuk du er!
Heidi lægger fortsat make-up, svarer ikke.
WINNIE - (udfrittende, nysgerrigt - tager fat i hende) Sig nu
noget!
ANIKA - Hvad laver du på dit arbejde?
HEIDI - (gør sig færdig, lukker boksen) Jeg arbejder som
piccoline på et rejsebureau. (Hun gør sig klar til at gå).
WINNIE - (skænker af flasken) Går du allerede? Hils Simon.
11
ANIKA - Er du faldet på arbejdet? (Winnie lytter interesseret
med).
HEIDI - Ja, siger jeg jo. Det var et uheld. Der står en
sandkasse midt i stuen i den villa, hvor jeg bor. Den har
så høj en kant (viser det). Og når man så har høje hæle på
(ler undskyldende).
ANIKA - En sandkasse midt i stuen?
HEIDI - Ja, der står en sandkasse. Men det skal laves om
til et vandbassin med siv. Simon siger, at der også skal
bo en krokodille. Den hedder Tom.
ANIKA - (klapper begejstret i hænderne) Må jeg komme
med dig på arbejde? Må jeg se krokodillen?
Winnie ler og skåler efter Heidi.
Heidi exit.
Off-Off, præsentation skuespiller IV:
SKUESPILLER IV - Jeg er skuespiller. I denne forestilling
spiller jeg flere roller: Anikas mor Winnie, en sexarbejder,
en politibetjent, en sygeplejerske og en journalist.
Denne forestilling handler om noget, som foregik mellem
1977 og 1987.
Hvordan var det at være dansker på den tid?
FAKTABOX
Hvordan var det at være dansker på den tid?
Op gennem 1950’erne og 1960’erne gik det i udgangspunktet
godt for økonomien og produktionen.
Kvinderne var kommet ud på arbejdsmarkedet. Den danske
velfærdsmodel blev udbygget og middelklassen voksede sig
stor og stærk. Boligforholdene blev forbedret og der blev
sat gang i diverse byfornyelsesprojekter og sundhedsfremmende
tiltag. Den danske befolknings middellevetid, og
12
dermed sundhedstilstand, lå i slutningen af 1970’erne i toppen
blandt verdens velfærdssamfund.
Men efter 70’ernes oliekriser kommer der en opbremsning i
det økonomiske opsving, der giver sig udslag i en stigende
arbejdsløshed - en arbejdsløshed, der havde været rekordlav
i 60’erne.
Poul Schlüter kom til magten i 1982 og de politiske overskrifter
handlede nu om økonomisk ansvarlighed.
Mens ungdomsånden efter studenteroprøret og op gennem
70’erne var præget af hippiekultur og kapitalisme-skepsis,
så begynder der i 80’erne at optræde en række unge mennesker
i medierne med dyre biler, Rolex-ure, silkeskjorter
og blankpolerede designersko.
Et billede af 70’erne, som vi gerne vil huske dem, har vi i
‘Huset på Christianshavn’ (1970-77).
Filmene om "Olsen-banden" indspilles fra 1968-81.
Dankortet kommer til i 1983, men danskerne begyndte
først rigtigt at bruge det i 1987.
Den første Commodore 64 ruller af samlebåndet i 1982. De
koster en formue og kan ikke så meget, sammenlignet med
nutidens computere. Vi spiller pacman, og compact disk’en
præsenteres og finder så småt vej til de danske hjem.
Mens de unge i 1979 fik walkman’en, så er Sony først på
banen med discman’en i 1984.
Rulleskøjterne i form af one-liners får deres gennembrud i
80’erne.