Dramagi
Marlene Cathrin Madsen
Baggrunds information
Hvordan gør vi drama- og teaterarbejdet med børn og unge magisk – en oplevelse af at komme i flow og blive et med det, der sker?
Det kræver en inspirerende og anerkendende dramalærer/instruktør, der er parat til at arbejde sammenhængende med både at åbne deltagernes krop og sind gennem afspænding, vejrtrækning, fysiske øvelser, dans, bevægelse, improvisation, maskearbejde, psykologisk gestus m.v. Og gennem dramaarbejdets udfordringer at nå ind til at give barnet og den unge erkendelsen af at være en skabende og nærværende skuespiller.
Gennem en kritisk forholden sig til eksisterende tanker og metoder inden for drama- og teaterarbejdet og på baggrund af egne gjorte erfaringer som underviser har forfatteren skabt sin særlige ”dramagi” (en sammensætning af ordet drama og magi) med afsæt i den dramapædagogiske tilgang til undervisningen af børn og unge.
Og her er masser af gode inspirationer til både nybegynderen og den gar-vede underviser: - det overordnede mål med ”dramagien” er at give værktøjer til, hvordan dramatimerne kan blive magiske!
Rolleliste
Ingen
Uddrag
Indholdsfortegnelse
Det magiske element 5
Mit forhold til det dramapædagogiske landskab 8
Dramagiens mål 13
Den dramagiske cirkel 17
Dramagiens opbygning og bevæggrunde 18
1. Dramalærerens etik 18
2. Nærvær i rummet 22
3. Åbne krop, sind og stemme 24
4. Skuespilteknikker og genrekendskab 32
5. Skabelsen 41
6. Fællesskab i rummet 42
Den dramagiske metode i sin helhed 44
Et dramagisk undervisningsforløb 45
Hvordan spiller dramagien ind i nutiden 53
Kilder 56
Slutnoter 58